lördag 25 april 2009

Läraren "glömmer" kursboken på katedern, eller internet

I dagens DN finns en av de mer intressanta debattartiklarna som jag har läst på ett bra tag. Det är Roger Wallis (komponist, professor emeritus i medieteknik, medlem i regeringens IT-råd) som är en av de få "äldre" som har fattat detta med den nya tekniken och dess möjligheter.

Student Bay (ej affilierat med The Pirate Bay) har en modell där man tydligen har tagit kursböcker och sedan skrivit någon slags sammanfattning av dem och lagt ut den så att andra kan ta del av deras innehåll. Helt enkelt, tanka ned valda delar av kursböcker.

Detta är ju fantastiskt! Tänk att bildning har blivit så pass billigt att alla kan ta del av dem! Forna tiders folkbildningssjälar skulle ju hoppa på ena benet för detta!
Och nutida politiker då? Ja, de gör inte ett skit.

Ty, det har gått så bra för Student Bay att man nu tvingas lägga ned. Man får ju inte glömma att pengar går före utbildning. Förlagen förlorar ju fett mycket pengar på detta och istället för att försöka komma överens med Student Bay om någon slags licens så hotar dessa med stämning.

Politiker borde inse att detta är ett bra sätt för dem att främja utbildning och "tvinga" fram en överenskommelse mellan SB och förlagen. Jag vet inte hur mycket pengar som jag har lagt på heeeelt onödiga böcker under min högskoletid. Böcker som inte har nått upp till förväntningar, böcker som bara har använts en gång, böcker som man bara har läst ett kapitel i. Hur mycket pengar kan då inte en student spara om man endast får tillgång till de kapitel som man verkligen behöver? Hur mycket mer kan han/hon få över för att lägga på något annat, typ mat, om man nu Student Bay överlever?

Jag trodde att samhället var till för att främja medborgarna och deras utveckling. Jag trodde att staten var för den lilla människan. Jag trodde att Lagen skulle skydda mig från de som har större tänder än mig. Nu verkar det som om Lagen har skiftat prioritet. Nu har de fastlagt gamla affärsmetoder. Affärsmetoder som skulle ha gjort Maffian grön av avund. I vilket annat land får utpressning legalt stöd?

Dessutom är det löjligt att tro att detta med att kopiera skolböcker är nåt nytt och något som måste bekämpas. I gamla tider (före internet =D ) var det vanligt med att en jeppe i klassen stod i ca 3 timmar vid kopiatorn i skolans bibliotek (när personalen hade gått för dagen, självklart), och kopierade upp ett antal ex som han/hon sålde vidare för ca 1/10-del av originalets pris. Illegalt, javisst, men inte desto mindre förekommande än dagens mer avancerade metoder. Lärarna var inte heller utan skuld. Medvetna om studenters dåliga ekonomi brukade medvetet "glömma" kursböckerna framme, så att "någon" skulle ta den och kopiera upp.

Så Student Bay borde finnas kvar och få till någon slags licens med förlag. Det är sund ekonomiskt, det är sunt utbildningsmässigt.

Artikeln tar även upp något om det miljövänliga i det hela, och jag är väl lite tveksam. Förvisso så dras transportsträckorna ned, men det är fortfarande papper jag vill ha mina böcker på, inte på datorskärmen. Det är sjukt jobbigt att läsa rapporter och andra dokument direkt på skärmen. Förvisso så undrar jag hur det blir om man skulle föra över dessa rapporter och dokument på typ Kindle eller nåt, men eftersom jag inte har tillgång till en sådan, så vet jag inte.

Slutligen, en paragraf från artikeln som summerar vad jag tycker om hela fildelningsdebatten:
"Samhället behöver inte fler fängelsedomar, fler martyrer, fler fall av skadestånd till stora bolag (var­av inget lär komma enskilda upphovsmän tillgodo)! I stället borde samhället arbeta för att tvinga fram vettiga avtal som skyddar både inno­vatörer och upphovsmän."

Och nu, ska jag ut i solen... Det borde du också göra. Fast ta med din bärbara dator!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar