lördag 18 april 2009

vilken smörja!

Det här är nog den absolut sämsta smörjan jag har läst på länge!

Det känns som den som skrev denna artikel var samma person som hintade till dåvarande kommunikationsminister Ines Uusman att "internet är bara en fluga".

Den anonyma artikeln skriver:

"De som ägnar sig åt olaglig fildelning är inte artisternas vänner – snarare undergräver de förutsättningarna för allt kulturellt skapande."

Nej, det är ju inte så!
Det är snarare tvärtom! Jag skulle gärna vilja veta hur mycket konsertbesöken har gått upp sen The Pirate Bay, Kazaa och tidigare Napster började sin verksamhet. Det finns galet många artister som har sett sin fan-base öka markant sedan nedladdning blev en allmän grej.
Dessutom har nedladdning fått till effekt att fler band är ute på turné per år än tidigare. Det monstruöst stora bandet Metallica (som har sin egen lilla historia med Napster) är ute så gott som varje år.
Kulturen och tillgången till den har ju ökat markant sedan nedladdningstjänster kommit till!

"Det därför glädjande att männen bakom världens största fildelningssajt
nu har avslöjats som de simpla brottslingar de är. Förhoppningsvis kommer andra
att avskräckas från liknande verksamhet."

Om att indexera filer, som nu råkade vara torrentfiler, är olagligt, så betyder det i förlängningen att alla söktjänster är olagliga. Google.com akta er.
Avskräckas från liknande verksamhet?!?!

"Avskräckning är nödvändig.
Men kampen kommer inte att kunna vinnas enbart domstolsvägen.
Film- och musikbranschen måste agera varsamt. Att fortsätta ta ut överpriser för
populära artister är ingen väg till folkets hjärta."

Det är bra att DN vill att kampen mot folket inte ska vinnas via domstolsvägen! DN måste verkligen drömma. Domen och IPRED-lagen är mer eller mindre ett carte blanche för skivbolagen att ta vilka (över)priser de vill, ty annars så stämmer de häcken av en.

Efter att ha läst DNs huvudledare/smörja så har jag kommit fram till att DN består av en drös 60-åringar som inte kan programmera sin VHS-spelare och som fortfarande tror att "internettet" är en osocial företeelse.

Förstå mig rätt: Jag anser att artister bör får betalt för vad de producerar. Det har de rätt till, lika mycket som en verkstadsarbetare ska få lön för sitt utförda arbete. MEN jag anser även att vi lever i en konkurrensutsatt kapitalistiskt samhälle (och jag gillar det) och då kan man inte cementera företagens rätt att få betalt för sina förlegade metoder. Grundlagen för företagen i ett sådant system är "anpassa dig eller dö ut". Nu är det nya tider, nu är det upp till företagen att anpassa sig. Eller dö ut.


Till sist vill jag bara be om ursäkt för den smått förvirrade meningsuppbyggnaden. Det är bara det att jag är så upprörd över DN's ledare...

3 kommentarer:

  1. Håller med, dn har tappat mitt förtroende. Lovar härmed dyrt och heligt att aldrig mer köpa den blaskan.

    SvaraRadera
  2. Sluta inte köpa DN! Det är via deras ledarsidor som man vet vilka lögner som ska spridas idag. Gäller även SvD för övrigt.

    SvaraRadera
  3. Bra talat. DN:s ledare idag var ett nytt lågvattenmärke. Jag säger upp min prenumeration och överlåter DN-läsandet till Per Gessle och den där giriga ABBA-snubben.

    SvaraRadera