fredag 6 februari 2009

Lagligt rätt, men ändå fel?

DN basunerar ut: Inget tjänstefel!

Och det är korrekt. Antaligen. Jag vet inte hur polisen interna regler ser ut eller vad de kan tänkas innebära men det lilla jag kommer ihåg av den juridik-kurs jag gick så finns det inget som säger att man inte kan snacka skit om någon eller så. Notera att hets mot folkgrupp innebär att du står face-to-face till de du ska kränka och skanderar. Däremot, hur det funkar med förtal kommer jag inte ihåg, men detta som poliserna har sagt och i den kontexten är snarare en åsikt som uttrycktes. Och vi har alla en laglig rätt (eller snarare, det finns ingen lag emot) att ha en åsikt om någon, vilket detta tycks falla under.

Men ändå fel...
Det är väl ingen större hemlighet att polisen har hyst sådana åsikter om personer från andra länder som inte råkar vara USA, Storbrittannien eller Tyskland eller några andra länder som man i tidernas gång sett upp till.
Varför då?
Vad är det som skiljer en folkgrupp mot en annan? Sista gången jag kollade så har visst USA, Storbrittannien och Tyskland rånare, mördare och våldtäktspersoner i sina land. Men jag tror inte att någon utav dessa (förutom de som är svarta) skulle bli kallade "apajävel" och "blattejävel" av den svenska polisen. Den attityd som finns inom polisen måste förändras och ändras. Bara för att en person ser typiskt västerländsk ut betyder det inte att den är bättre eller sämre och vice versa.

Vi ska inte sticka under stol med att alla har sådana åsikter, men problemet är den att det är polisen det handlar om. Den som har en sådan makt bör lägga alla sina personliga värderingar åt sidan när polisuniformen åker på. Polisens historiska uppgift har varit att "upprätthålla lag och ordning". Och lagen är blind, så ock borde dess väktare vara. Glöm inte hur Justitia brukar avbildas. Med en ögonbindel.

För övrigt kan jag varmt rekommendera SON-timmen som spelas i Norrköpings närradiostation (www.radionorrkoping.se). Varje fredag mellan 17.30-19.00 spelas klassisk musik och ibland lite mer modernare stycken. Mumma för öronen. Tack o lov så streamas signalen på nätet.
Alltid skönt att varva ned till något sådant efter en hektisk vecka.

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar