torsdag 5 februari 2009

Snuten, Aina, Farbror Blå

Kärt barn har många namn!

Som ingen har undgått att märka så har polisen sagt nåt jäääkligt dumt.

Varför?

Okej, vi förstår, ni är sjuuukt pressade, det är en enorm stress-situation och inget man egentligen vill befinna sig i. Men jag är inte på er sida. Jag är inte heller på demonstranternas sida heller. På vems sida är jag?

Jag är jävligt skraj. Skraj för att den som ska skydda mig och de mina kommer att ha förutfattade meningar och uppfuckad människosyn! Visst, de är människor precis som alla andra, men inte precis som alla andra så har polisen ett enormt ansvar. De ska skydda medborgare från faror.
Men hur mycket är den tryggheten
, som jag ska känna inför dem, värd när de, sekunden innan uttryckt orden "apajävel, blattejävel" och "Ja, han ska ha sig duktigt med stryk så att han inte kan stå på benen"? VAFAN!?
Vem ska skydda mig från polisen?
Jag ska inte sticka under stol med att jag har fördomar om folk, det har alla! Men skillnaden mellan mig och polisen är att polisen har sjukt mycket mer makt att "rubba dina cirklar".
De finns där för att skydda dig och mig och alla andra, inte för att slå ner någon till den inte kan stå!
De får gärna tro vad de vill om vem de vill när de är inte i tjänst, men när de tar på sig sin uniform blir de "lagens väktare", och som sådan ska de endast se med lagens ögon, inte med sina.

Sen att detta har med Rosengård och dess problem gör ju inte saken bättre (om detta hade hänt i Lidingö och polisen hade kallat dem för "jävla brats" hade ju inte varit bra det heller, men jag tror att konsekvenserna hade nog varit mindre allvarliga). Malmö kommun och polis har jobbat för att få ett förtroende för de som bor i den stadsdelen. Allt som många, många har försökt uppnå, raseras nu pga dessa uttalanden.
Vad ska man då göra?
Ja, sluta åka omkring i bilar som om de vore någon slags droider som är där för att kontrollera folk. Gå omkring i området. 2 och 2, eller 4 och 4 om man så vill, men gå! Visa att polisen är en varelse av kött och blod och inte bara något som kör snabbt omkring med tonade rutor.
Inge respekt, men inte fruktan!

Sen är det största problemet integrationen. Och för detta finns det bara ett enda svar på: jobb. Det finns inget som är bättre på att integrera människor som jobb!
Jobb är den bästa integrationsplatsen. Inga 5-veckors kurser eller seminarier kommer någonsin att komma i närheten av arbetsplatsen som integrationsplats!

Men nu är det sent och jag hade tänk att blogga om den israeliske ambassadören eller något åt det hållet, men något kom upp =)

Ha det gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar